• آ
  • آ
  • آ

دستاوردها برگزاری کارگاه های تخصصی نسخ و ثلث

سه‌شنبه 3 مرداد 91

جلسات متعدد کارشناسان دارالکتابه و تشخیص نیازهای خوشنویسان نسخ و ثلث و اولویت‌بندی آنها منجر به تشکیل کارگاه‌های ارتقاء نسخ‌نویسان و ثلث‌نویسان ممتاز سراسر کشور گردید.
این مرکز در تیرماه سال 90، برگزاری کلاس‏های تئوری و عملی خود را زیر نظر اساتید شروع نمود.
کلاس‏های تئوری، بر محور تاریخ خوشنویسی- سیر کتابت قرآن از صدر اسلام تا کنون و شیوه نگاری خط نسخ و ثلث در کتابت مصحف شریف و کتیبه، قرار یافت.
کلاس‏های عملی نیز به صورت ماهیانه با دعوت از استاد بنی رضی و استاد عبدالرضایی (که در آغاز کار از معدود اساتید خط نسخ و ثلث کشور بودند) برای آموزش تخصصی کتابت برپا گردید.
به فضل الهی این کارگاه‌ها با حضور اساتید بنام نسخ و ثلث و همراهی پرشور و با نشاط تمامی بضاعت خوشنویسی نسخ و ثلث از سراسر کشور تاکنون ادامه یافته است.
آنچه در این جلسات می‌گذرد علاوه بر مشق و تمرین مداوم و خلق آثار هنری که مرسوم اینگونه مجامع است، نقد، تحلیل و مقایسه فنی و تخصصی آثار قدماست که به استناد گفته‌های شرکت‌کنندگان، جلساتی در این سطح و با این کیفیت، تاکنون سابقه نداشته است. افتخار بزرگی است، اعلام این نشانه‏ی اخیر از رضایت و خوشنودی صاحب قرآن که با گذشت کم‏تر از یک سال برگزاری کلاس‏، بنا به اذعان اساتید و کارشناسان دعوت شده به نمایشگاه: «با توجه به سکون خط نسخ در دهه‏های گذشته، رشد بی‏سابقه‏ای واقع گردیده است!»
این رشد بی‏نظیر تا حدی است که تنها طی این مدت کوتاه، لزوم اعطای درجه‏ی استادی به چهار تن از خوشنویسان شرکت کننده در دوره‏های دارالکتابه محرز گردیده و اکنون خطوط نسخ و ثلث علاوه بر اساتید ارشدی همچون آقایان صمدی، موحّد حسینی و بنی رضی دارای چهار استاد برجسته جوان در کشور است.
آقایان محمّد علی قربانی و ابوالفضل خزاعی خوشنویسانی هستند که درجه استادی را در خط نسخ، کسب نموده اند.
همچنین آقایان محمد کاشانی آزاد و علی رضاییان در خط ثلث موفق به کسب درجه استادی گردیدند.

دستاوردها و نتایج این کارگاهها
فعالیت جمعی هنرمندان در کنار یکدیگر در این جلسات، ارائه برنامه مدون آموزشی از سوی اساتید و همچنین ارزیابی منظم و دقیق آثار و تکالیف در هر جلسه، فاصله معناداری بین کیفیت آثار در جلسه اول و آخر ایجاد کرده است و این مهم نویدبخش آینده‌ای درخشان در صورت تداوم برنامه‌ها می‌باشد.

مهمترین دستاورد این کارگاه‌ها در کوتاه‌مدت، شروع کتابت قرآن‌کریم توسط تعدادی از خوشنویسان ممتاز و برجسته کشور و به شیوه مرکز طبع و نشر قرآن‌کریم می‌باشد. آنچه که موجب تلألؤ و برجستگی بیشتر این امر است شروع کتابت توسط بعضی از ایشان به صورت کاملاً داوطلبانه و بدون اخذ سفارش می‌باشد.
روشن است کتابت قرآن‌کریم کاری زمان‌بر، دقیق و مستلزم تلاش و مجاهدت شبانه‌‌روزی کاتب قرآن‌کریم است که شرایط معیشتی هنرمندان، مشکلات این کار را دو چندان می‌کند. با این وصف شروع کتابت توسط این هنرمندان گرامی نشان از انگیزه بالا و همت والای ایشان دارد.
هر چند مشاهده آثار و برکات این فعالیت‌ها به عنوان خدمتی اندک به ساحت مقدس قرآن‌کریم عامل ایجاد انگیزه خدمت بیشتر برای دست‌اندرکاران دارالکتابه است ولی این امر مسئولیت و وظیفه دارالکتابه را در حمایت معنوی و مادی این هنرمندان دو چندان می‌کند. چه اینکه باید سالهای متمادی بگذرد تا هنرمندانی در این سطح پرورش پیدا کنند. پس محافظت و پاس داشتن همین بضاعت موجود و تلاش در جهت رشد و ارتقاء ایشان امری خطیر و مهم است.