پایگاه اطلاع رسانی دارالکتابه وابسته به مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران دارالکتابه, مصحف جمهوری اسلامی، قرآن، قران کریم، کتابت قرآن، کاتبان قرآن، نسخ، ثلث

تاریخ: امروز سه‌شنبه، ۱ / ۸ / ۰۳

خانه

»

اخبار

»

گزارشات

گزارش نمایشگاه آثار هنرمند دارالکتابه سرکار خانم لیلا وزیری - آلمان

گزارش نمایشگاه آثار هنرمند دارالکتابه سرکار خانم لیلا وزیری - آلمان

«هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم»

 

 در اولین یک​ شنبه سال جاری، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی، با هدف شناساندن هنر مقدس خوشنویسی و آشنایی با خطوط اسلامی - ایرانی، در کشور آلمان، وارد اکران یک ماهه خود شد.

تقریباً در روزهای ابتدایی آبان ماه سال گذشته، با ارسال دعوت نامه ازطرف گالری برلین- باکو، شمارش معکوس و کار فشرده برای نمایشگاه، آغاز شد. طی پنج ماه زمان که می بایست آثاری را برای نمایشگاه آماده می کردم درکنار مشق و تمرین و اجرای آثار (اغلب ثلث بودند) باید از فضا، نگرش و ذائقه مخاطب آلمانی هم اطلاع کسب می​ کردم.

 تحقیقات، مقدمات سفر، اخذ ویزا (که خود هفت خوانی بود)، قراردادها و هماهنگی​ هایی که با رایزنی وگالری صورت می​گرفت و البته هزینه بالای سفر، فعالیت شبانه روزی را می طلبید. با استعانت و توکل برخدا، قدم در مسیری شگرف گذاشتم که بحمدالله برکات زیادی به ارمغان داشت.

 درطول برپایی نمایشگاه، اولین سؤال مخاطب آلمانی، در مواجه با آثار قرآنی، معنی آیات بود که با زبانی ساده، برایشان توضیح می دادم و سپس نگاه هنرمندانه، عمیق و پراز سؤال بازدیدکنندگان، که شاید اغلب، برای اولین بار با هنر خوشنویسی ایران، ارتباط برقرار کرده بودند. تأمل مخاطب در مفهوم آیات و شنیدن واژگان : «هنر باشکوه» و «شگفت انگیز»، برایم بسیار دلنشین و دلگرم کننده بود.

 

 درحاشیه نمایشگاه، برنامه​ هایی برای آشنایی خطوط اسلامی - ایرانی و به همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران، در برخی از شهرهای آلمان برگزار شد که با عنایت و استقبال آلمانیها وتعدادی ازایرانیان مقیم آلمان همراه بود. یکی از این برنامه​ ها که شاید از زیباترین خاطرات سفر بود، کلاس دو روزه خوشنویسی در دانشگاه ارفورت و در شهر ارفورت بود. ارفورت، شهری زیبا در ایالت تورینگن و در قلب آلمان است که تعداد اندکی از مسلمانان در آن، سکونت دارند. در ساعات اول حضور در دانشگاه، می​توانستم هیجان و در کنار آن تعجب دانشجویان را از حضور زن مسلمان با حجاب اسلامی - ایرانی را در چهره​ شان ببینم.

کلاس دو روزه در فضایی بسیار بسیار صمیمی برگزار شد. نوع اجرا و وسایل کار، برای ایشان بسیار جذاب بود. طوری که زمان کلاس، از زمان تعیین شده هم، طولانی​ تر می​شد. در پایان روز دوم، وقتی دانشجویان بدون اینکه تقاضایی از جانب من باشد، کلمات «بسم الله الرحمن الرحیم»، «الله اکبر» و «محمد رسول الله» را در صفحات اینترنت جستجو و با قلم نی و مرکب، تحریر کردند، برای من بسیار غافلگیر کننده بود و هیجانی بسیار دلنشین که تا به حال تجربه​اش را در هیچ کدام از کلاس​هایم نداشتم. کلاسهای دیگر، در شهر برلین برگزار شد. در ابتدای هر کلاس، توضیحی مختصر و ساده از جایگاه هنر خط و خوشنویسی، معرفی خطوط متفاوت با کاربردهایی متفاوت، وسایل کار، تلفظ، بیان قواعد و سپس، نگارش مشتاقانه حروفی که تا به حال هیچ شناختی از آن نداشتند. ارتباطی که هنر شریف خوشنویسی بین دو فرهنگ ایجاد می کرد فراتر از تصور من بود. و چقدر می​توانم شاکر باشم اگر قدمی هر چند بسیار کوچک برای شناساندن تمدن بزرگ سرزمینم برداشته باشم و این برای قریب به بیست سال تلاش و حضورم در عرصه هنر مقدس خوشنویسی کافیست.

تهیه گزارش: لیلا وزیری (هنرمند دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران)

گزارش تصویری

    دیدگاه‌ها

اطلاع‌رسانی

ورود اعضا

عضویت در سایت

نظرسنجی

هیچ سوالی در این نظرسنجی موجود نمی‌باشد.
مهلت شرکت در نظرسنجی به پایان رسیده است.