پایگاه اطلاع رسانی دارالکتابه وابسته به مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران دارالکتابه, مصحف جمهوری اسلامی، قرآن، قران کریم، کتابت قرآن، کاتبان قرآن، نسخ، ثلث

تاریخ: امروز سه‌شنبه، ۱ / ۸ / ۰۳

خانه

»

اخبار

»

همایش‌ها

برگزاری نشست همدلی مدیران قرآنی در دارالکتابه

برگزاری نشست همدلی مدیران قرآنی در دارالکتابه

اولین نشست همدلی مدیران قرآنی نهادها و دستگاه‌های قرآنی کشور، نهم اسفندماه با حضور دکترسیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، رحیم خاکی، رییس مرکز قرآن و عترت وزارت ورزش،دکتر هاشمی،معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، دکتر ایزدی ،قائم مقام شبکه قرآن سیما،محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و... در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط استاد رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان مطالبی پیرامون این نشست‌ها و اهدافی که از طریق این نشست در جهت همدلی و همراهی مدیران قرآنی دنبال می‌شود، پرداخت.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با بیان اینکه از این پس جلسات همدلی مدیران قرآنی دستگاه‌ها و نهادها به صورت ماهانه برگزار خواهد شد، عنوان کرد: فلسفه تشکیل این جلسه وجود برخی دغدغه‌ها نسبت به بعضی ملاحظات و کم شدن ارتباط بین مدیران و دست‌اندرکاران بود و امیدواریم از طریق این جلسات آراء را به هم نزدیک کنیم و با نزدیک کردن آراء، مسیر هماهنگی، همدلی و آنچه اقتضای کار مدیریتی است را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار از جامعه قرآنی بسیار بالا است، عنوان کرد: گاهی می‌بینیم در جوامع دیگر اتفاقات بدتری هم می‌افتد اما از جامعه قرآنی انتظار این اتفاقات نمی‌رود چرا که ما به عنوان مدیران و اعضای جامعه قرآنی داریم شعار قرآنی می‌دهیم و البته اولین ویژگی ما باید عمل به قرآن باشد و اگر غیر از این باشد واکنش جوامع دیگر را به دنبال خواهد داشت.
در این جلسه دو ساعته، هر یک از مدیران قرآنی حاضر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون نحوه برگزاری جلسات همدلی مدیران قرآنی پرداخته و نکاتی را نیز پیرامون فعالیت‌های دستگاه مربوطه بیان کردند که براین اساس، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما در بخشی از سخنان خود گفت: شبکه قرآن سیما در سال گذشته به تعهدات خود در رابطه با انعکاس برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی عمل کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت بودجه در شبکه قرآن سیما نامناسب است، عنوان کرد: بیش از چند میلیارد بدهی داریم و البته امیدواریم بودجه نیم‌درصد طوری پیش برود که بیش از این شرمنده برنامه‌سازان، دست‌اندرکاران، مجریان و... نشویم.

ایزدی ادامه داد: برخی اتفاقات از جمله طرح قرآنی 1449 با محوریت شبکه قرآن سیما شکل گرفته است در حالی که این طرح هزینه‌های بالایی داشت اما در عمل چیزی از بودجه نیم‌درصد به این طرح اختصاص پیدا نکرد و ما در این طرح با لشکری از طلبکاران روبه‌رو هستیم و حتی برخی‌ها به ما می‌گویند شما که بودجه ندارید چرا سمت جوایز یک میلیارد تومانی می‌روید.

همچنین، مجید گلشادی، مدیر دارالقرآن وزارت دفاع نیز در این جلسه اظهار کرد: در وزارت دفاع کارهای قرآنی خوبی انجام شده است و کم‌کم این وزارتخانه تبدیل به یک وزارتخانه قرآنی می‌شود؛ 183 حافظ کل داریم و به زودی همایشی با حضور حافظان جزء‌های مختلف برگزار می‌کنیم و در این همایش میزبان نزدیک به هزار حافظ قرآن خواهیم بود.

گلشادی به بحث بودجه نیم درصد قرآنی اشاره کرد و افزود: در بحث تأمین بودجه‌های قرآنی خود کارهای خوبی انجام داده‌ایم اما هنوز در پرداخت حق‌الزحمه‌ها بدهی داریم که امیدواریم با اختصاص بودجه نیم درصدی، بتوانیم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

در ادامه این نشست، عرفانی‌نسب، رئیس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیز به بحث بودجه قرآنی اشاره کرد و گفت: امسال در کمیسیون آموزش عمومی قرآن از دستگاه‌های مختلف خواستیم تا برنامه‌های خود را در قالب هفت کلان برنامه اعلام کنند که در نهایت این هفت کلان برنامه تدوین و در قالب 307 برنامه تقدیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد. در حال حاضر نیز منتظر اعتبار سال 94 هستیم و امیدواریم این اعتبار به زودی واصل شود.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیر اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور در سخنان کوتاهی اظهار کرد: امیدواریم با این جلسات شاهد الفت و رأفت بین جامعه قرآنی باشیم؛ البته بد نیست در هر جلسه که به صورت ماهانه برگزار می‌شود یک دستگاه قرآنی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود بپردازد تا دوستان نیز از اقداماتی که در آن مجموعه انجام می‌شود اطلاع پیدا کنند.

عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی بنا بود اجرای منشور را تسهیل کند اما این اعتبارات به یک جهت‌های دیگری می‌رود که ممکن است آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به محلی برای تخصیص بودجه قرآنی تبدیل شده است و همین مسئله موجب شده تا اعتبارات داخلی دستگاه‌ها تعدیل شود و همه منتشر اعتبارات قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشند. آیا شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای این تشکیل شده است که فقط به تخصیص اعتبارات بپردازد؟  
عزیززاده یادآور شد: متأسفانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یک دستگاه توزیع پول تبدیل شده است که همه از آن توقع دارند و به جای اینکه از دستگاه‌های قرآنی سوال کند و جواب بخواهد باید به همه دستگاه‌های قرآنی پاسخگو باشد.

همچنین، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس اداره قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخشی از سخنان خود پیشنهاد کرد علاوه بر حضور مدیران قرآنی در این جلسه، برخی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی نیز به این جلسات دعوت شوند تا از این طریق همدلی جامعه قرآنی با یکدیگر بیشتر شود.

سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به برنامه‌های بنیاد بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: دو حادثه خوب در امر بودجه قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رخ داده است که اولین اتفاق، اختصاص 15 درصد از بودجه رایزنی‌ها به فعالیت قرآنی بوده است و هر رایزنی فرهنگی 15 درصد از بودجه خود را باید به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهد.
وی افزود: همچنین ما از بودجه فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبلغ قابل توجهی را به بنیاد بین‌المللی قرآن اختصاص داده‌ایم که این هم اتفاق خوب و مبارکی در حوزه برنامه‌های قرآنی این سازمان بوده است.
همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این جلسه عنوان کرد: از تمامی مدیران قرآنی تقاضا داریم شخصا در جلسات همدلی مدیران قرآنی حضور داشته باشند؛ آوردن همراه و معاونان در این جلسات ممانعت ندارد اما نفرات اول دستگاه‌های قرآنی باید در این جلسات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که ما در این جلسه به واسطه شخصیت حقوقی خود حضور داریم و اگر هم اختلاف نظراتی وجود داشته باشد به واسطه شخصیت حقوقی است و و ما از منظر شخصیت حقیقی اختلاف نظری نداریم و در واقع بحث‌ بین شخصیت‌های حقوقی نیز زمانی پیش می‌آید که بحث‌های حقوقی دچار اختلاف می‌شود.

قره‌شیخلو افزود: اگر قرار است این نشست همدلی مدیران قرآنی را دنبال کند باید آفات و منافذی که همدلی مدیران قرآنی را تهدید می‌کند شناسایی کرده و مورد بحث و بررسی قرار دهیم. باید در این جلسات آسیب‌شناسی کنیم تا مشخص شود چه آفت‌هایی این همدلی مدیران قرآنی را تهدید می‌کند تا تصویری که در ذهن برخی‌ها نسبت به مدیران قرآنی وجود دارد از بین برود.

وی در ادامه گفت: در این جلسات باید به دور از چارچوب‌ها، یک آسیب‌شناسی از آفت‌های پیش‌روی همدلی مدیران قرآنی انجام دهیم و بعد از 10 جلسه که پشت سر گذاشتیم به 10 راه‌حل برای همدلی بیشتر مدیران قرآن برسیم.
همچنین، حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در این بخش از جلسه اظهار کرد: باید به طور دقیق مشخص شود که هدف از جلسات همدلی مدیران قرآنی چیست چرا که هدف اولیه طرح شده از این جلسه، ارائه گزارش و رویدادهای قرآنی نبود بلکه هدف همدلی و همراهی مدیران قرآنی بود.

وی ادامه داد: اگر مشخص شود که هدف از برگزاری جلسات همدلی مدیران قرآنی چیست شکل این جلسات نیز در همان قالب قرار می‌گیرد. ساختار جلسه امروز به گونه‌ای است که احساس می‌کنیم در جلسه مجمع مشورتی نشسته‌ایم با این تفاوت که بدون دستور جلسه صحبت می‌کنیم در حالی که جلسه همدلی مدیران قرآنی باید ساختاری متفاوت از جلسه مشورتی شورا داشته باشد.

همچنین، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه اولین جلسه همدلی مدیران قرآنی بنا بود حدود یک ماه قبل در رادیو قرآن برگزار شود، گفت: 100 درصد کارها را برای برگزاری این جلسه انجام داده بودیم اما یک روز قبل از جلسه متوجه شدیم که مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمدسعید سعیدی‌زاده نیز همزمان با این جلسه در آبادان برگزار خواهد شد و از این جهت که اصل جلسه همدلی مدیران قرآنی جلسه بانشاطی بود و همچنین برخی مدیران رادیو قرآن و مدیران قرآنی دستگاه‌ها نیز در مراسم تشییع باید حاضر می‌شدند این جلسه را به تعویق انداختیم.
 


وی افزود: اولین جلسه همدلی مدیران قرآنی در رادیو قرآن برگزار نشد و به همت آقای سیدعلی سرابی قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در دارالکتابه برگزار شد اما دومین جلسه آن اوایل اردیبهشت‌ماه سال 95 به میزبانی رادیو قرآن برگزار می‌شود.
مدیر رادیو قرآن ادامه داد: در رابطه با بحث همدلی باید این نکته را بیان کرد که آنچه بین اشخاص حقوقی به وجود می‌آید یک سری بحث‌های سازمانی است که شاید بازنگری در آنها به افزایش همدلی کمک کند.

وی افزود: خیلی از مسائل را می‌توان به صورت شفاف تعریف کرد به عنوان مثال در بحث تخصیص بودجه اگر مشخص شود که سهم هر دستگاه چقدر است دیگر نیازی به چانه زدن ندارد و عواملی که موجب فاصله بین مدیران قرآنی می‌شود را به راحتی می‌توان حل کرد.
 


در بخش پایانی این جلسه، سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در جامعه قرآنی نیازمند چنین جلساتی هستیم که فارغ از مباحث کاری، با تدبیر و طرح مباحث ارزشمند اخلاقی به همدلی مدیران قرآنی برسیم و سطح فعالیت‌های قرآنی و ارتباطات بین مدیران قرآنی را ارتقا دهیم.

وی افزود: به این دلیل که ما منصوب به قرآن هستیم و خادم قرآن هستیم شیطان بیش از دیگران در کمین‌گاه ما است و اگر بتواند امثال ما را منحرف کند کار خود را بهتر در جامعه پیش می‌برد. ما باید برای جوامع دیگر، اقشار و محیط‌های کاری دیگر الگو باشیم.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اینکه مدیران از کارهایی که انجام می‌کنند دفاع کنند به طور طبیعی خوب است و باعث چالش می‌شود اما ما در جامعه قرآنی باید به این نکته توجه کنیم که باید جریان ارتباط کاری خود را سالم‌سازی کنیم تا بتوانیم وظیفه‌ای که به گردن داریم را به نحن احسن انجام دهیم.

نخستین نشست همدلی مدیران قرآنی دستگاه‌ها و نهادها در حالی برگزار شد که برخی از مدیران قرآنی از جمله؛ معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، مدیر شبکه قرآن سیما و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در آن حضور نداشتند.

    دیدگاه‌ها

اطلاع‌رسانی

ورود اعضا

عضویت در سایت

نظرسنجی

هیچ سوالی در این نظرسنجی موجود نمی‌باشد.
مهلت شرکت در نظرسنجی به پایان رسیده است.